PEMANFAATAN MEDIA DARING SEBAGAI SARANA PENGEMBANGAN PRODUK UKM DESA CREWEK KECAMATAN KRADENAN KABUPATEN GROBOGAN

Betty Eliya Rokhmah

Abstract


This study aims to determin the effect of online media use to increase product sales and market improvement for SMEs (Small Business Enterprises) at Crewek Village, Kradenan District, Grobogan Regency. The results showed a significant difference in the number of product sales and acceptance of SMEs after using online media as a means of promotion and sales of its products. In addition to improving the product, online media usage can improve SMEs market shares. The usage of social media, such as facebook and twitter, are very supportive to increase sales and market utilization.

Keyword : online media, small business enterprises, product sales, market shares, income.

Full Text:

PDF

References


Eriyanto. 2007. Teknik Sampling Analisis Opini Publik. LKIS. Yogyakarta.

Kautsarina. 2011. Pemasaran elektronik melalui jejaring aplikasi sosial. Jurnal Studi Komunikasi dan Media. Vol. 17. No. 2. Hal. 135-147.

Kotler, Phillip. & Gary Armstrong. 2012. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi 13. Jilid 1. Erlangga : Jakarta.

Lexi, Moelong J. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosdakarya. Bandung.

Mujiyana. Lana Sularto & M Abdul Mukhyi. 2012. Pengaruh penerapan periklanan di internet dan pemasaran melalui e-mail produk UMKM di wilayah Depok. J@TI UNDIP. Vol. VII. No. 3.

Prabandari, Sri Palupi. &Misbahuddin Azzuhri. 2011. Effektifitas penggunaan e-commerce sebagai penunjang aktivitas bisnis pada usaha kecil menengah (UKM) di Malang Raya. Jurnal Aplikasi Manajemen.Vol. 9. No. 2.

Siswanto, Tito. 2013. Optimalisasi sosial media sebagai media pemasaran usaha kecil menengah. Jurnal Liquidity. Vol. 2. No. 1. Hal. 80-86.

Tjiptono, Fandy. 2008. Strategi Pemasaran. Edisi 3. ANDI : Yogyakarta.

Turban, Efraim. David King, Dennis Viehland. Jae Lee. 2006. Electronic Commerce : A Managerial Perspective. Pearson : Prentice Hall.

Widiana, Muslichah. Henky Supit & Sri Hartini. 2012. Penggunaan teknologi internet dalam sistem penjualan online untuk meningkatkan kepuasan dan pembelian berulang produk batik pada usaha kecil dan menengah di Jawa Timur. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. Vol. 14. No. 1. Hal 71-81.




DOI: https://doi.org/10.36600/rma.v6i2.13

Refbacks

  • There are currently no refbacks.